Wortelkanaalbehandeling

Hoe lang duurt de behandeling?

De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. de behandelingstijd varieert daarom van een half tot anderhalf uur. Vaak kunnen wij de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet u een aantal keren terugkomen.

Geeft een behandeling napijn?

Na het reinigen van de wortelkanaal kunt u eventueel napijn krijgen, die enkele dagen kan aanhouden. U kunt napijn met een goede pijnstiller onderdrukken. Een antibioticum is meestal niet nodig.

Pijnstiller ibuprofen 500 mg tenzij u andere medische complicaties heeft waarbij u dan uw huisarts dient te raadplegen .

Verkleurt een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling?

Een tand of kies verkleurt meestal niet na een wortelkanaalbehandeling. Als er toch enige verkleuring ontstaat, kunnen wij die meestal verhelpen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden.
Vraag ons om advies.

De wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaanbehandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving als uw tandweefsel nog ( gedeeltelijk) 'levend' is. Een verdoving is soms niet nodig als uw tandweefsel al is afgestorven. Vaak maken wij een of meer röntgenfoto's. Zo hebben wij een goede controle over het verloop van de behandeling. Wij maken eerst uw tand of kies open en verwijderen het ontstoken weefsel. Daarna reinigen wij het kanaal met kleine vijltjes en spoelen wij het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Na de wortelkanaalbehandeling maken wij uw tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet.
De wortels ziet u niet. Die zitten onder uw tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit levend weefsel wordt ook wel pulpa genoemd. Als dit weefsel ontstoken is, of ontstoken is geweest, voert de tandarts een wortelkanaalbehandeling uit.

Waardoor onstaat onstoken tandweefsel?

Door tandbederf of door een lekkende vulling kan uw tandweefsel ontstoken raken. Een harde klap op uw tand kan ook een aanleiding zijn. Bacteriën zijn meestal de veroorzakers van de ontsteking. Voelen uw tanden of kiezen gevoelig aan bij het drinken van koude of warme dranken? Dat kan een eerste signaal zijn. Soms geeft de ontsteking geen klachten, maar ook hevige pijnklachten komen voor. Uw tandarts moet het ontstoken tandweefsel verwijderen, anders zal het afsterven. Wanneer het tandweefsel niet wordt verwijderd, kan de ontsteking zich naar uw kaakbot uitbreiden. Hierdoor kan kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren gaan. Uiteindelijk kan zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan of zelfs uitvallen. U merkt een kaakbotonsteking bij het dichtbijten. Uw tand of kies kan dan te hoog aanvoelen.

Wat gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Tijdens een wortelkanaalbehandeling verwijderen wij het ontstoken tandweefsel. Ontstoken tandweefsel geneest niet meer . Het is een onomkeerbaar proces. Daarom halen wij het onstoken weefsel weg. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaal- of zenuwbehandeling genoemd.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met ons

Daalseweg 221
6521 GJ NIJMEGEN