Om u zo snel en goed mogelijk te helpen bij het vinden van een antwoord op uw vragen, hebben wij de meest uiteenlopende vragen voor u op een rijtje gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!
Kan ik de factuur voortaan per post ontvangen in plaats van per e-mail?
Uiteraard kan dit! Stuurt u ons uw verzoek even per e-mail toe en wij zullen het intern voor u doorvoeren. U kunt uw vraag indienen via: info@tandartssmile.nl
Hoe gaat de betaling na een behandeling in zijn werk?
Na uw behandeling zullen wij onze handelingen invoeren conform de richtlijnen die door de NzA (De Nederlandse Zorgautoriteit) zijn opgesteld. Binnen twee weken wordt uw ingevoerde behandeling doorgestuurd naar uw verzekering om na te gaan of u voor een vergoeding in aanmerking komt.
Als er een eigen bijdrage overblijft of krijgt u geen vergoeding? Dan ontvangt u van ons direct de factuur via de e-mail of per post.
Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om altijd uw juiste e-mailadres, woonadres en mobiele telefoonnummer bij de balie door te
geven? Dan weten we zeker dat de factuur goed bij u terecht komt.
Wanneer neem ik mijn kind mee naar de tandarts?
Het is belangrijk dat uw kind tijdig naar de tandarts gaat. Dit bevordert niet alleen een gezonde ontwikkeling van het gebit, maar het verkleint ook angst op latere leeftijd. Daarom raden wij aan om uw kindje vanaf het doorbreken van het eerste tandje mee te nemen op controle, vóór de tweede verjaardag. U kunt uw kind meenemen naar uw eigen halfjaarlijkse controle. Zo ziet uw kind dat u zelf ook in de stoel ligt en dat er niets vervelends gebeurt.
Wanneer is het tijd om naar een mondhygiënist te gaan?
Een mondhygiënist richt zich in eerste instantie op preventie. Het voorkomen van cariës (gaatjes in tanden en kiezen) en tandvleesaandoeningen (gingivitis en parodontitis). Daarnaast voert de mondhygiënist behandelingen uit die gericht zijn op genezing, zoals het behandelen van tandvleesaandoeningen. Een preventief bezoek aan de mondhygiënist is altijd verstandig. Maar als u één of meerdere van de onderstaande symptomen heeft, adviseren wij u om een afspraak te maken bij onze mondhygiënist:
Alles over een bezoek aan de mondhygiënist bij Tandarts Smile vind u hier: Behandeling door de mondhygiënist
Kan ik onder narcose of medicatie behandeld worden?
In de meeste praktijken wordt er geen gebruik gemaakt van narcose, er zijn een paar praktijken die dit wel doen, maar de kosten daarvan zijn aanzienlijk hoog bovenop de reguliere kosten voor de tandartsbehandeling.
Bij ons in de praktijk wordt er, als het echt noodzakelijk en wenselijk is, gebruik gemaakt van een kalmeringsmiddel dat wij dan voor de behandeling naar de apotheek sturen als recept en deze kan dan opgehaald worden.
1 uur voor de behandeling neem je dit kalmeringsmiddel in en begint vrij snel te werken. Je wordt er slaperig en erg duf van.
Let op; kom met begeleiding en niet alleen!!
Soms volstaat het om zelf al iets in te nemen, denk aan bijvoorbeeld homeopathische kalmeringsmiddelen.
Wat doen wij anders als (angst)tandarts?
Wij behandelen in onze praktijk veel patiënten die erg angstig zijn of een trauma hebben opgelopen bij de vorige tandarts.
Dit doen wij door middel van eerst een eerste kennismaking en bekijken dan de situatie in de mond en maken dan eventueel röntgenfoto’s.
Daarna maken we een afspraak voor een eventuele verdere behandeling bij de tandarts of de mondhygiëniste. Dit kan als men wil met een kalmeringsmiddel.
Wij gaan rustig met patiënten om, bieden een luisterend oor en zijn altijd begripvol voor de situatie!
Hoe verloopt een eerste consult en wanneer kan ik terecht?
Het is verstandig om regelmatig uw mond te laten controleren door de tandarts. Op deze manier kunnen (beginnende) problemen tijdig worden herkend. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.
Wanneer u langskomt voor uw eerste tandartsbezoek vindt er een uitgebreide controle en reiniging plaats om de staat van uw gebit vast te stellen. Daarnaast gaat de tandarts tijdens het bezoek na of u wellicht angstig bent voor de tandarts of bepaalde behandelingen. Indien dit het geval is, wordt hier uiteraard rekening mee gehouden. Meestal is er binnen twee weken een plekje in de agenda voor een eerste consult. Er wordt aanbevolen om elke 6 tot 12 maanden een afspraak te maken voor een controle en reiniging.
Ontvang ik een afspraakbevestiging en herinnering?
Ja, u ontvangt binnen een uur een bevestiging van de gemaakte afspraak(en) bij bijvoorbeeld de balie of aan de telefoon. Daarnaast ontvangt u 3 dagen voor de behandeling een herinnerings e-mail.
Er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze e-mails en niet nagekomen of op tijd afgemelde afspraken kunnen in rekening worden gebracht.
Welke kosten worden vergoed door een aanvullende tandartsverzekering?
De meeste tandartsbehandelingen worden vergoed uit de door patiënt zelf afgesloten aanvullende tandartsverzekering, meestal voor 75% tot 100% tot een maximaal verzekerd bedrag per jaar. Het gedeelte dat niet verzekerd wordt en dus niet vergoed zal worden heet, eigen bijdrage. Dit is wat anders dan het eigen risico gedeelte van één ieder zijn basisverzekering.
Een eigen bijdrage verschilt per verzekeringsmaatschappij en per pakket. Bij onduidelijkheden kunt u het beste navraag doen bij uw zorgverzekeraar.
Wat is een facing precies en wat zijn de kosten?
U wilt mooie witte tanden? Of wilt u verlost worden van een spleetje tussen uw tanden? Of wilt u een afgebroken tand laten repareren? Met behulp van een zogenoemde facing kan de tandarts het uiterlijk van uw gebit verfraaien.
Een facing is een laagje tandkleurig vulmateriaal van composiet of een schildje van porselein. De tandarts plakt het vulmateriaal op de tand. Zo kan hij de vorm en-of kleur van een tand veranderen. Ook kan hij spleetjes tussen tanden opvullen, afgebroken hoekjes repareren, gele of bruine tanden weer wit maken en scheve tanden maskeren. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar: /behandelingen.
Wilt u een nieuwe prothese? Wij helpen u daar graag mee!
Twee keer per maand hebben wij op de maandag een tandprotheticus in huis die u met alles kan helpen.
Bel gerust voor een afspraak of kom even binnenlopen.